ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

برندگان ایگ‌نوبل ۲۰۲۰ معرفی شدند| جایزه‌ای برای پژوهش‌های عجیب و باورنکردنی

  • کد خبر: ۴۵۲۶۰
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
برندگان ایگ‌نوبل ۲۰۲۰ معرفی شدند| جایزه‌ای برای پژوهش‌های عجیب و باورنکردنی
هرسال درکنار جایزه نوبل، جایزه مهم و جالب دیگری هم به نام «ایگ‎نوبل» اعطا می‏‌شود. این جایزه تفاوت‎های ویژه‎ای با نوبل دارد، زیرا به فعالیت‎ها و تحقیقاتی تعلق می‎گیرد که اتفاقا بیشتر از جنبه علمی و تحقیقاتی‎شان باعث خنده و به فکر فرو رفتن افراد می‎شود. این جایزه در واقع نسخه‎ای طنزآمیز از جایزه نوبل محسوب می‌شود.
مریم ملی | شهرآرانیوز - هر سال غیر از جایزه نوبل که به کسانی داده می‎شود که فعالیت‎های مهم و اثرگذاری در حوزه‎های علم، اقتصاد، پزشکی، ادبیات و صلح انجام داده‎اند جایزه مهم و جالب دیگری هم به نام «ایگ‎نوبل» اعطا می‏‌شود. این جایزه تفاوت‎های ویژه‎ای با نوبل دارد، زیرا به فعالیت‎ها و تحقیقاتی تعلق می‎گیرد که اتفاقا بیشتر از جنبه علمی و تحقیقاتی‎شان باعث خنده و به فکر فرو رفتن افراد می‎شود.
این جایزه در واقع نسخه‎ای طنزآمیز از جایزه نوبل محسوب می‌شود. دانشگاه هاروارد آمریکا مسئول برگزاری ایگ‎نوبل است و همین چند روز پیش تعداد زیادی از محققان جهان، جایزه ایگ‎نوبل امسال را از این دانشگاه، البته به شکل آنلاین و غیر حضوری دریافت کردند. برندگان، ۱۰ تریلیون دلار زیمباوه که برابر با ۴۰ سنت آمریکاست دریافت کردند! احتمالا از خواندن ادامه مطلب و تحقیقات عجیب وغریبی که این جوایز را بردند حسابی شاخ در می‏‌آورید.


سنجش صدای تمساح‌ها در فصل جفت‌گیری

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 
تمساح‎ها اصولا در فصل جفت‎گیری سر و صدای زیادی از خودشان تولید می‎کنند. سؤالی که برای محققان ایجاد شده بود این بود که صدا‌ها برای جلب توجه دیگر تمساح‎هاست یا علت دیگری دارد؟ محققان این پروژه با همکاری هم محفظه‎ای طراحی و آن را پر از گاز هلیوم کردند و یک تمساح را در آن قرار دادند.

تمساح زندانی به شدت از خودش سر و صدا ایجاد کرد و حدود ۴۰ تمساح آمریکایی دیگر که در محفظه‌ای نزدیک قرار داشتند نیز به این سر و صدا‌ها واکنش نشان دادند. محققان شرایط تمساح‌ها را در دو وضعیت هوای طبیعی و هوای مملو از گاز هلیوم بررسی کردند. آن‏‌ها با این آزمایش متوجه شدند فرکانس‌های صوتی ایجاد شده از سوی تمساح‌ها متناسب با ابعاد جسمی آن‌ها تغییر می‎کند. نتیجه این تحقیق قابل تعمیم به دیگر خزندگان بود و میزان صدایی را مشخص می‌کرد که در فصل جفت‎گیری تولید می‎کنند.


 


 

تشخیص میزان خودشیفتگی از روی ابرو‌ها

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 
شاید در باور عموم مردم چشم‎ها راوی حکایت‏‌های درونی افراد باشند؛ اما از نظر محققان ابرو‌ها هم داستان‎های جالبی برای گفتن از آدم‎ها در خود دارند. به زعم روان‌شناس‎ها با بررسی شکل و وضعیت ابرو‌های افراد می‎شود درباره میزان خودشیفتگی آن‎ها اطلاعاتی به دست آورد.
 
آن‎ها این آزمایش‎ها را روی ۳۹ دانشجوی کارشناسی انجام دادند و مشخص شد ابرو‌ها در تشخیص میزان خودشیفتگی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. جالب است که این ویژگی یکی از وجوه تاریک شخصیت افراد است و ممکن است افراد خودشیفته ظاهر خوب و جذابی هم داشته باشند.




 

ارتباط عشق با درآمد ملی کشور‌ها

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 
 
عده‌ای از اقتصاددان‎های خوش‎ذوق با تحقیقی، رابطه نابرابری درآمد ملی کشور‌های مختلف را با روابط عاشقانه افراد در این کشورها، بررسی کردند و ایگ‌نوبل اقتصاد را بردند.




کرم خاکی زنده و فرکانس بالا

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 

۲ فیزیکدان در یک آزمایش عجیب می‎خواستند تغییرات بدن کرم‎های خاکی را وقتی در معرض فرکانس بالا هستند، بررسی کنند، با اینکه این کار به نظر عجیب می‎رسد؛ اما بالاخره آزمایششان را عملی کردند و گرچه هنوز نتایج نهایی‎اش به طور کامل اعلام نشده است؛ اما برنده ایگ‎نوبل فیزیک شدند.




مدیریت گروهی یک قتل

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 
کارِ گروهی همیشه نماد انعطاف در همکاری با افراد مختلف برای رسیدن به موفقیت‎های بزرگ بوده است؛ اما این‎بار گروهی از محققان حوزه مدیریت تلاش کردند در یک فرایند برنامه‎ریزی شده کارگروهی را برای انجام یک قتل طوری طرح‎ریزی کنند که در نهایت هیچ کس قاتل شناخته نشود. خب شاید کمی باورپذیر و قدری هم غیرمنطقی به نظر برسد، دقیقا به همین دلیل است که این پژوهش هم ایگ‌نوبل حوزه مدیریت را از آن خود کرده است.




حشره‌شناس‎ها از چه چیزی می‌ترسند؟

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 
شاید شما هم وقتی یک نفر می‎گوید رشته جانورشناسی خوانده یا حشره‎شناس است در دلتان بگویید: «اه، چندش! چطور دلش میاد؟» خب اتفاقا همین ماجرا ایده یک تحقیق جالب شده ‎است. محققان آزمایشی ترتیب دادند و در آن ۴۱ حشره‎شناس بررسی شدند و نتیجه این شد که تقریبا همه آن‎ها نسبت به عنکبوت واکنش‎های عجیبی نشان دادند. به نظر می‎رسد در بین حشره‎شناس‎ها ترس از عنکبوت بیشتر از بقیه حشرات وجود دارد.




 

کرونا آزمایشی برای رهبران کشور‌ها

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 

ایگ‎نوبل در حوزه آموزش پزشکی به گروهی از رهبران سیاسی کشور‌ها اعطا شد. بله درست خواندید، گروهی از رهبران سیاسی، بله بله دقیقا در حوزه آموزش پزشکی! این افراد با این هدف، به عنوان برنده جایزه انتخاب شدند تا مشخص شود که تصمیم‎ها و انتخاب‎های رهبران سیاسی تا چه حد می‎تواند در مرگ و زندگی مردم یک جامعه تأثیرگذار باشد، گاهی این تأثیر سریع‎تر از تأثیر فعالیت‎های پزشکان است. جالب است بدانید نام «بوریس جانسون» از انگلستان و «دونالد ترامپ» از آمریکا و «ولادیمیر پوتین» از روسیه و «رجب طیب اردوغان» از ترکیه در بین برندگان این جایزه دیده می‎شود.




 

ساخت چاقوی عجیبی که تیز نیست!

 

«نوبل» طنز و خلاقیت‌های خنده‌دار

 
چاقو باید تیز باشند این را همه می‎دانند؛ ولی عده‎ای محقق بی‌ذوق آزمایش عجیبی انجام دادند که در آن از مدفوع یخ‎زده انسان استفاده شده بود. آن‎ها در این پژوهش اثبات کردند چاقویی که از مدفوع یخ‎زده انسان ساخته شود خوب کار نمی‎کند و اصلا تیز نیست! و البته مورد آخر عجیب است؛ ولی افراد زیادی از شنیدن صدای جویدن دیگران احساس ناخوشایندی پیدا می‎کنند؛ اگر این مورد خیلی حاد و جدی باشد به آن «میسوفونیا» می‎گویند و یکی از اختلال‎هایی است که پزشکان درباره‎اش تحقیق می‎کنند. امسال هم ایگ‌نوبل پزشکی به متخصصانی رسید که مدت‌هاست درباره این بیماری عجیب مطالعه می‎کنند.
 
 


 

منبع: https://www.improbable.com
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->